Att bryta ny mark– innan krisen kommer.

Hur gör man för att introducera sociala medier i en organisation som av tradition inte använt sig av det som kommunikationskanal? Varför är det så viktigt att skapa riktlinjer för sociala medier? Och var har du egentligen din krismanual när Den Stora Händelsen dyker upp?

Jag blev tillfrågad av SKL – Sveriges Kommuner och Landsting – om jag ville hålla en föreläsning inför stora delar av landets kommunikatörer för ett tag sedan. Temat var kriskommunikation och därtill sociala medier.

Det är intressant att bryta ny mark. Det tar tid, kräver övertygelse och energi samt ett stort mått av tålamod. Men det går. I stora drag handlar det om att sätta målet tydligt, ha visioner samt förmedla dem – och se till att leverera! Som vanligt: kommunikation  = relation!

I min föreläsning valde jag först att dyka ned i  själva implementeringen av sociala medier på arbetsplatsen. Jag berättade om processen och vikten av att arbeta fram tydliga riktlinjer – innan krisen kommer. För att exemplifiera återgav jag en skarp krishändelse då strukturer och riktlinjer prövades och höll. Det är viktigt att gå ”hands on” för att åhörarna ska förstå och kunna använda sig av lärdomarna.

Är du också nyfiken på det här? Du är välkommen att höra av dig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *